TANGE KENZO 1938-1970: From Pre-war period to Olympic Games and World Expo

Next exhibition “TANGE KENZO 1938-1970: From Pre-war period to Olympic Games and World Expo” is planned from 21th. Wed. July 2021 to 10th. Sun. October. The details will be showed at this page.

 

 

丹下健三 1938-1970 戦前からオリンピック・万博まで

次期展覧会として「丹下健三 1938-1970 戦前からオリンピック・万博まで」を、2021(令和3)年7月21日(水)~10月10日(日)に予定しております。詳細はこちらのページにて適宜お知らせいたします。

前川國男建築設計資料

 本資料群は、建築家前川國男及び前川國男建築事務所(1976年前川國男建築設計事務所に改称)において作成された資料の一部で、図面、写真等が含まれる。

作成年月日

1946~1977年

形態と数量

図面(原図):5,807点、マイクロフィルム:ファイル3点、縮刷第二原図:ファイル1点、写真:アルバム7点ファイル3点、仕様書:ファイル1点、工事契約書:ファイル13点

作成者

前川國男、前川國男建築事務所、前川國男建築設計事務所

来歴

2019、2020年寄贈

備考

本資料は、一部資料を除き、デジタル化画像などでの閲覧を原則としています。

工匠と近代化 大工技術の継承と展開

工匠と近代化 大工技術の継承と展開

2020.12.10[木]-2021.2.19[金]
休館日:2020.12.29[火]-2021.1.3[日]
開館時間: 10:00~16:30

工匠と近代化 大工技術の継承と展開
日本のたてもの 自然素材を生かす伝統の技と知恵
Traditional Carpenters and Modernization
The Inheritance and Evolution of Carpentry Techniques

 

『工匠と近代化 大工技術の継承と展開』は終了しました。

祝 「伝統建築工匠の技:木造建造物を受け継ぐための伝統技術」のユネスコ無形文化遺産登録(代表一覧表記載)

 

図録

● 日本のたてもの工匠と近代化
― 大工技術の継承と展開 図録

国立近現代建築資料館にて配布中

日本のたてもの
自然素材を活かす伝統の技と知恵
 公式図録

東京国立博物館にて販売中
*正誤表

 

臨時休館と会期短縮のお知らせ

新型コロナウィルスの感染拡大による都立旧岩崎邸庭園の臨時休園継続に伴い、展覧会「工匠と近代化 大工技術の継承と展開」を以下のとおり臨時に休館いたします。なお、旧岩崎邸庭園休園に伴い、平日の入館可能な入口は湯島地方合同庁舎正門のみとなりますのでご注意ください。

本展最終日は2月19日(金)です。ご来館の際は十分ご注意ください。

 

令和3年1月9日(土)   臨時休館
令和3年1月10日(日)  臨時休館
令和3年1月11日(祝・月)臨時休館
令和3年1月12日(火)から15日(金)開館(入館は湯島地方合同庁舎正門のみ)
令和3年1月16日(土)  臨時休館
令和3年1月17日(日)  臨時休館
令和3年1月18日(月)から22日(金)開館(入館は湯島地方合同庁舎正門のみ)
令和3年1月23日(土)  臨時休館
令和3年1月24日(日)  臨時休館

令和3年1月25日(月から29日(金) 開館(入館は湯島地方合同庁舎正門のみ)
令和3年1月30日(土)  臨時休館
令和3年1月31日(日)  臨時休館
令和3年2月 1日(月)から5日(金) 開館(入館は湯島地方合同庁舎正門のみ)
令和3年2月 6日(土)  臨時休館
令和3年2月 7日(日)  臨時休館
令和3年2月 8日(月)から10日(水)開館(入館は湯島地方合同庁舎正門のみ)
令和3年2月11日(木)  臨時休館
令和3年2月12日(金)        開館(入館は湯島地方合同庁舎正門のみ)
令和3年2月13日(土)  臨時休館
令和3年2月14日(日)  臨時休館
令和3年2月15日(月)から19日(金)開館(入館は湯島地方合同庁舎正門のみ)※19日(金)は最終日

※ポスターやちらしでは2月21日(日)までの会期としてお知らせしておりますが、2月20日(土)及び21日(日)は臨時休館のため、19日(金)が最終日となります。ご来館予定の方は十分ご注意ください。

 

 

 新型コロナウイルス感染拡大防止の対策を講じつつ、「工匠と近代化 大工技術の継承と展開」を開催します。
 東京国立博物館が「古代から近世」を、国立科学博物館が「近代の日本」を、ともに建築模型を使って紹介するのを受けて、この国立近現代建築資料館の「工匠と近代化」展では、先行する両展をつなぐ意味で、近世から近代への移行期に、木造建築の伝統技術で進んだ「近代化」の実態を、模型を含む種々の建築資料を用いて、視覚的に捉えることを試みています。
 近世と近代を連続的に捉えるために、当館の展示では、「江戸時代後期から大正時代まで」、西暦で言えば「1800年前後から1920年代まで」、すなわち「広義の19世紀」という一つの時代枠としました。日本にとっても西洋(ヨーロッパとアメリカ)にとっても、「広義の19世紀」は、「近代化」という歴史上稀まれにみる大変革の時代でした。
 ここで本展のテーマ設定に関連して強調したいのは、西洋では世界のどこよりも早く近代化が進み、後発の日本は、その近代化された西洋に倣う、つまり「西洋化」することによって「近代化」を推し進めたことです。従来の研究や展示では、外から、上から、急激に進められたこの「西洋化」が注目され、そこでスポットライトを浴びたのは、西洋建築の知識・技術・様式を実践できる西洋人・日本人の「建築家」たちでした。しかし、他方には、日本の木造建築の伝統技術を継承する「工匠」たちが、あくまでも内から徐々に進めた「近代化」がありました。
 本展では、この「工匠」たちの例として、代々大工を家業とした岩城家(富山県)、久保田家(香川県)、内田家(岐阜県)に着目し、残された図面・彫物絵様・文書・書簡・建築技術書・大工道具などの建築資料を使って、彼らの歩んだ軌跡を浮かび上がらせます。加えて、日本の伝統建築界の重鎮、9代伊藤平左衛門(1829-1913)、大島盈株(1842-1925)、木子清敬(1845-1907)、伊東忠太(1867-1954)などの活動を、彼らの軌跡に重ね合わせます。このような手順で、本展のテーマ「工匠と近代化―大工技術の継承と展開」の広がりが目で見えるように、展示を構成しています。

主  催:文化庁
企  画:文化庁国立近現代建築資料館
協  力:公益財団法人東京都公園協会

工匠と近代化展実行委員
池上 重康(北海道大学助教)
清水 隆宏(岐阜工業高等専門学校准教授)
永井 康雄(山形大学教授)
山崎 幹泰(金沢工業大学教授)
川向 正人(当館主任建築資料調査官)

 

入場方法

[ 展覧会のみ閲覧 ](平日のみ利用可能)

湯島地方合同庁舎正門よりご入館ください。
入館無料

[ 都立旧岩崎邸庭園と同時観覧 ]

都立旧岩崎邸庭園よりご入館ください。
ただし旧岩崎邸庭園の入園料(一般)400円が必要です。

【当館へのご案内】
最寄駅からのご案内をこちらに掲載しておりますので、御覧ください。

【入館、観覧に際してのお願い】
・本展は一部を除き撮影不可ですので、予めご理解の上来館願います。撮影可能なものはロビーおよび入口のパネルと展示室で撮影可と示されている展示品のみです。
・手指への消毒の御協力をお願いします。
・検温への御協力をお願いします。
(発熱を含めて体調の思わしくない方は、入館を御遠慮ください。また、受付で体調不良と判断された際は、入館をお断りします。)   
・記帳(氏名、電話番号)への御協力をお願いします。
・来館者同士の距離を充分に確保し、会話は最小限にお願いします。
  
【国立近現代建築資料館の取組】
・館内の清掃、消毒、換気を充分に行います。
・混雑した場合は、展示室への入室を制限しております。
・展示資料間の距離を充分に確保し、タッチパネルや図録見本の設置は行いません。
・スタッフはマスク又はフェイスシールドを着用します。

【図録について】
展覧会場受付にて本展の図録の配布を行っております。

※通常は、別館1階事務室にて配布しておりますが、新型コロナウィルス感染拡大防止対策の一環として、展示会場受付での配布としております。ご理解賜りますようお願いします。

【展示について】
申し訳ありませんが、現在出陳を調整中のものもございます。

アクセス

Traditional Carpenters and Modernization : The Inheritance and Evolution of Carpentry Techniques

Traditional Carpenters and Modernization : The Inheritanc and Evolution of Carpentary Techniques   

2020.12.10[Thu]-2021.2.19[Fri.]
Closed: 2020.12.29[Tue]-2021.1.3[Sun]
Open hours 10:00~16:30

Traditional Carpenters and Modernization
The Inheritance and Evolution of Carpentry Techniques

Japanese Architecture:Traditional Skills and Natural Materials

  

 

“Traditional Carpenters and Modernization : The Inheritanc and Evolution of Carpentary Techniques” was end.

Catalogue

● Traditional Carpenters and Modernization
The Inheritance and Evolution of Carpentry Techniques

The catalogue of the exhibition is distributed at the reception.

Japanese Architecture
Traditional Skills and Natural Materials


The catalogue of the exhibition is available at the Tokyo National Museum .

 

With “Kyu-Iwasakitei-teien(Former Iwasaki’s residence and garden)” temporary closing is still continued because of counter measure and prevent infection spread of COVID-19, National Archives of Modern Architecture is also continued temporary closing as follows.
In addition to this, end of the terms of exhibition “Traditional Carpenters and Modernization : The Inheritance and Evolution of Carpentry Techniques” is changed as 19th February.

It had already informed that the end of the terms had been 21th February, however, 20th and 21th are temporary closing, therefore, 19th is last day.
You are requested to check your schedule and the terms of the exhibition again.


Details is follows.

9th January 2021   Temporary closing
10th January 2021 Temporary closing
11th January 2021 Temporary closing
From 12th to 15th January 2021 Open (You can access to NAMA only main gate of Yushima local government office complex)
16th January 2021 Temporary closing
17th January 2021 Temporary closing
From 18th to 22th January 2021 Open(You can access to NAMA only main gate of Yushima local government office complex)
30th January 2021 Temprary closing
31th January 2021 Temporary closing
From 1st to 5th February  Open(You can access to NAMA only main gate of Yushima local government office complex)
6th February 2021 Temporary closing
7th February 2021 Temporary closing
From 8th to 10th February  Open (You can access to NAMA only main gate of Yushima local government office complex)
11th February 2021 Temporary closing
12th February  Open (You can access to NAMA only main gate of Yushima local government office complex)
13th February 2021 Temporary Closing
14th February 2021 Temporary Closing
From 15th to 19th February  Open (You can access to NAMA only main gate of Yushima local government office complex)

 

 

 This year’s collection showcase, Traditional Carpenters and Modernization The Inheritanc and Evolution of Carpentary Techniques is formatted in accordance with the guidelines to prevent the spread of COVID-19.
 Held as part of the Japan Cultural Expo, the Architecture of Japan program encompasses three nearly contemporaneous exhibitions showcasing architectural models and related materials to illuminate the characteristics of Japan’s traditional culture of wooden architecture. While the exhibition at the Tokyo National Museum focuses on antiquity through the early modern period, and the one at the National Museum of Nature and Science concentrates on modern Japan, at the National Archives of Modern Architecture we have tried to tie the two together by visually capturing the reality of modernization as it was advanced through traditional techniques of wooden architecture during the period of transition between the early modern and the modern.
 To capture the continuity between the early modern and the modern, this exhibition treats the period of modernization as extending from the late Edo Period through the Taisho Period (that is, from around 1800 through the 1920s)in other words, as the nineteenth century broadly defined. For both Japan and the West (Europe and the United States), the modernization that took place during this period was a revolutionary transformation such as has rarely been seen in history.
 With respect to our exhibition’s theme, I want to emphasize that modernization in Japan was pursued through a process of Westernization, of modeling itself on the West, which had been the first area of the world to modernize. Exhibitions and research to date have focused on Westernization as something driven rapidly from the outside or from above, and have spotlighted the architects in Japan both Western and Japanese who were capable of putting the knowledge, techniques, and styles of Western architecture into practice. At the same time, however, there was also a modernization from within that was pursued gradually by the craftsmen who were heir to the traditional techniques of Japan’s wooden architecture.
 In this exhibition, we focus on three hereditary families of carpenters the Iwaki of Toyama Prefecture, the Kubota of Kagawa Prefecture, and the Uchida of Gifu Prefecture as examples of such craftsmen, using architectural materials such as the plans, sculptural designs, documents, correspondence, books of architectural techniques, and carpentry tools that they left behind to reveal the paths followed by each. In addition, we also look at how their activities overlap with those of leading figures in the world of Japanese architecture such as Ito Heizaemon IX (1829-1913), Oshima Mitsumoto (1842-1925), Kigo Kiyoyoshi (1845-1907), and Ito Chuta (1867-1954). Organized in this way, the exhibition seeks to reveal the breadth of its theme: Traditional Carpenters and Modernization:The Inheritance and Evolution of Carpentry Techniques.

 

Organization: Agency for Cultural Affairs
Planning: National Archives of Modern Architecture, Agency for Cultural Affairs
Support: Tokyo Metropolitan Park Association

 

Venue

National Archives of Modern Architecture, Agency for Cultural Affairs 4‐6‐15 Yushima, Bunkyo-ku, Tokyo

 

Entry

There are two ways to enter the National Archives of Modern Architecture.

 

To view only the exhibition (possible only on weekdays):
Please enter via the main gate of the Yushima
Local Common Government Offices (Admission: Free).

 

To view both the exhibition and Kyu-Iwasaki-tei Gardens:
Please enter via the Kyu-Iwasaki-tei Gardens
(Admission: 400 yen).

 

Request for visitors
Photography is prohibited. Photographable place is lobby and entrance, and partly exhibit. You can see the photographable exhibit with a stamp.
As a part of countermeasure of COVID-19 infection prevention, you are asked to write down your name and contact number etc., temperature check, clean   your fingers thoroughly at the gate of exhibition area.
In the case fever is present, feeling of unwellness, you are asked to return your home.
Lastly, you are asked to keep distance with other visitors, and keep silence as possible as you can.

 

Our countermeasure of COVID-19 infection prevention

1 Keep sufficient cleaning,sterilization and air ventilation

2 Limited visitors at exhibition room.

3 Keep enough distance for countermeasure of it, a touch-screen tablet and sample catalog are not placed.

4 Our staff wear the mask or face shield.  

 

About the catalogue of the exihibition

The catalogue of the exhibition is distributed at the reception.

About the exhibit
Some exhibit is still finalizing.

Access